Kies de juiste partner… ook als je gaat samenwerken

Altijd een prima advies natuurlijk. Kies de juiste partner en er blijft je veel ellende bespaart hoor ik sommigen al zeggen, die in deze privé de juiste of een minder gelukkige keuze hebben gemaakt. Een waarheid als een koe dus. En iedereen weet ook dat in je veel gevallen die ideale partner niet moet gaan zoeken op de meest vanzelfsprekende plaatsen. En de zoektocht moet ook niet te geforceerd of krampachtig zijn. Een profiel aanmaken op een datingsite blijkt daarom steeds meer een goed initiatief als je de ware wilt vinden. Een beetje zoals vissen. Zorg voor goed aas, of in dit geval een aansprekend profiel, geef aan wat je in een mogelijke partner aanspreekt en vervolgens wacht je de reacties af.

Doe aan profilering

Precies dit advies geeft ook prof. dr. Geert Duysters bij een zoektocht naar een strategische samenwerkingspartner.[1] Jouw huidige leverancier of klant hoeft helemaal niet de meest geschikte partner te zijn ook al doen jullie al jarenlang zaken. Volgens Duysters is het van groot belang een profiel aan te maken van je potentiële partner voordat je op zoek gaat inclusief knockout-criteria. Een goed begin is immers het halve werk vooral als je weet dat driekwart van de samenwerkingsverbanden er niet in slaagt om de gezamenlijk bepaalde doelen in 5 jaar te realiseren. De zoektocht resulteert uiteindelijk in een beauty contest. Inderdaad de vergelijking met de datingsite gaat steeds meer op. Maar wat verwacht je nu van deze samenwerkingspartner?

Het belang van een juist profiel

Om tot een juist profiel voor een toekomstige partner te komen is het allereerst van belang dat je weet waarom je open staat voor samenwerking. Wat verwacht je dus van je samenwerkingspartner. Wordt het een partij die je aanvult en er voor zorgt dat je door de gezamenlijkheid een meer betrouwbare, volledige, machtige of dienstbare marktpartij ontstaat of moet die partner je vooral ontzorgen en die taken invullen die verder van jouw kerntaak staan. Of misschien toch die partij die je aanzet tot innovatie. Die komt met ideeën die je helpen de toekomst positief tegemoet te zien.

Het mag duidelijk zijn dat elk van deze mogelijkheden vraagt om een ander soort partner en mate van samenwerking. Bij een intensieve samenwerking waarin gemeenschappelijkheid centraal staat lever je maatwerk. Je doorgrond de andere partij, weet waar die voor staat en wil bereiken. En je gaat er volledig voor. Het commitment moet ook door de ander gevoeld worden. Dit heeft natuurlijk ook gevolgen voor het profiel dat je opstelt. Dit wordt een profiel voor een langdurige relatie.

De beoordelingscriteria voor een samenwerkingsverband waarin het ontzorgen of innoveren  centraal staat zullen anders zijn. Functionaliteit voert veel meer de boventoon. Het begrip kan in de loop van de tijd groeien. Misschien wordt het dus een partner voor de langere termijn maar die noodzaak is niet onmiddellijk aanwezig.

Weet wat je wilt

Het profiel op de datingsite is een eerste stap in de zoektocht naar de ware. Niet bepaalt romantisch, spontaan en enerverend. Het dwingt je echter wel goed na te denken over wat je nu zelf wilt. Hetzelfde geldt voor het aangaan van een samenwerkingsverband. Denk goed na wat je wilt bereiken met de samenwerking en concretiseer dat door een zo accuraat mogelijk profiel op te stellen. Het zal de slaagkans van de samenwerking zeker positief beïnvloeden.

Jan Verdonk

[1]. Best Practises in Alliance Management, prof. dr. G. Duysters, Tilburg University, februari 2018.
Share this: